Ei mitään noista ja toisaalta kaikkia niitä, eli kankaan, paperin ja nahkan ominaisuuksia samassa materiaalissa: ommeltavaa, pestävää, silitettävää, kirjottavaa, printattavaa, leimailtavaa, piirrettävää ja varmaan vielä vaikka mitä muutakin. SnapPap:ia. Tätä ilmeisesti ihan samaa materiaalia on ollut tarjolla usalaisissa nettikaupoissa eri kauppanimellä jo jonkin aikaa, mutta tilaaminen on jäänyt valuuttakurssien, alvien ja muiden tuontihässäköiden vuoksi. Joten kun sitä nyt löytyi
saksalaisesta nettikaupasta, oli samantien naputeltava tilaus. Ja ommeltava kokeeksi - pari pussukkaa.
Materiaali
on uutena ihan sileää ja muistuttaa vahvaa ruskeaa voimapaperia. Rypistettäessä ja krympättäessä siitä tulee enemmän nahkamaista, mutta ompeluun ei tarvita mitään erityistä neulaa tai
paininjalkaa, vaan sitä voi ommella kuten kangasta. Silittäessä rypyt hiukan oikenevat, mutta pinta jää kuitenkin kivan "elävän" näköiseksi. Materiaalin pyöräyttäminen pesukoneessa tekee siitä ilmeisesti vielä pehmeämpää ja joustavampaa, mutta sitä en vielä ehtinyt enkä malttanut kokeilla. Mutta sitä printtaamista kokeilin. Pussukan kyljessä on mustesuihkutulostimella printattu kuva, oksa on käsin kirjailtu.
Käytin tässä pussukassa ensimmäistä kertaa metrivetskaria. Olen aiemmin ajatellut, että vetimien kiinnittäminen olisi vähintäänkin vaikeaa ja tuollaisen katkaistavan vetskarin ompeleminen muutoinkin hankalaa. Mutta ainakin tämä ensimmäinen kerta onnistui melko vaivattomasti eikä vetimen kiinnittämisessä mitään apuvälineitäkään tarvittu.
Hauskan pikku kukkaron idea ja malli löytyi
täältä ja malli oli mielestäni niin näppärä, että sellainen piti saada itsellekin. Yksinkertainen, helppo ja kiva - vain muutama ommel, pari painonepparia, ei huolitteluja!
Olen aika innostunut tästä itselleni ihan uudesta materiaalista, pussukoihin ei kovin isoa palaa kulunut, joten jotakin muutakin siitä tulee vielä jossakin vaiheessa.
Mukavaa elokuun viimeistä viikonloppua toivotellen,